نقشه کشی چیست؟

از زمانی که انسان پا بر زمین گذاشت نیاز به سرپناه داشت. به همین دلیل برای ساخت سرپناه و خانه، نقشه کشی حائز اهمیت شد.

حتی بناهای با ارزشی که از دوران های دور برجای مانده است، مانند اهرام جیزه نیز بر اساس نقشه کشی و اصول سازه ای پیشرفته بوده اند که به صورت ترسیم شده بر روی لوح ها و گل‌نبشته ها بوده اند.

پس نقشه کشی علمی است که به درازای تاریخ قدمت داشته است. کتاب” هندسه ی ترسیمی” نوشته ی گاسپارد مونژ، مهندس فرانسوی به عنوان پایه و اساس نقشه کشی قرار گرفت.

این کار در عصر جدید بر پایه ی علوم ریاضی انجام می شود. افراد فنی به زبان نقشه با یکدیگر ارتباط میگیرند و به همین دلیل باید تمام رموز کشیدن نقشه را از بر باشند

نقشه کشی

نقشه کشی

تقسیم بندی نقشه کشی
  • نقشه های معماری:

     این نقشه ها به طراحی جزییات بناها می‌پردازند و شامل این نقشه ها هستند : نقشه های مسکونی ، نقشه های تجاری، نقشه های بهداشتی، نقشه های فرهنگی، نقشه های آموزشی ، نقشه های فرهنگی. مقیاس نقشه های معماری عموما یک صدم، یک دویستم می باشد.

  • نقشه های محاسباتی:

   این نقشه ها معروف به نقشه های سازه هستند و نقشه های زیر را در بر میگیرند: نقشه اسکلت ساختمان ، نقشه فونداسیون، نقشه دیوارها، نقشه تیرریزی سقف. برای نمایش جزئیات سازه ای، مقیاس های یک پنجاهم و یک دهم عموما به کار می رود.

نقشه کشی

سه بعدی نقشه معماری

  • نقشه های شهرسازی :

برای طراحی این نقشه ها ابتدا باید به مطالعه ی جزییات شهری پرداخت تا نیازمندی های شهر برایمان روشن شوند. این نقشه ها شامل موارد زیر هستند: شبکه های رفت و آمد، سیستم دفع آبهای سطحی، توزیع شبکه برق و آب و فاضلاب و گاز. مقیاس نقشه های شهری خیلی کوچک می شود و به یک ده هزارم و یک صدهزارم می رسد.

  • نقشه های تاسیساتی :

این مورد شامل دو نوع طراحی است :

  • طراحی تاسیسات مکانیکی :

این نقشه ها به طراحی هدایت آب، کانال های تهویه، فاضلاب، موارد مربوط به شوفاژ خانه و کانال کشی کولر و…. می پردازند. در این مورد افراد میتوانند اقدام به دریافت گواهی برچسب انرژی ساختمان خود کنند.

  • طراحی تاسیسات الکتریکی

این مورد مربوط به طراحی مسیر سیم های برق،تلفن و آنتن و … میباشد. مهندسان برق این نوع نقشه کشی را انجام می دهند.

برای مشاهده وبسایت “شرکت مهندسی آراد بهینه انرژی” و اطلاع از زمینه فعالیت شرکت، اینجا کلیک نمایید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *