معرفی شاخص شدت انرژی

معرفی شاخص شدت انرژی : در این مقاله قصد داریم راجع به شاخص شدت انرژی صحبت کنیم. بدین منظور ابتدا باید بدانیم این شاخص به چه معناست و چه کاربردی دارد؟ نحوه محاسبه آن چگونه است؟ همچنین در صورت لزوم به بررسی مفاهیم مرتبط با شاخص شدت انرژی بپردازیم. با ما همراه باشید.

شاخص شدت انرژی در واقع نسبت تولید ناخالص ملی به انرژی مصرفی است. با محاسبه این شاخص، می‌توان به میزان بهره وری انرژی رسید.

بررسی و محاسبه این شاخص از آن جا حائز اهمیت است که انرژی نقش بسیار پر رنگی در توسعه و پیشرفت کشورها دارد.

علاوه بر این اگر مصرف انرژی به درستی صورت نگیرد، تاثیرات بسیار سویی بر الگوهای آب و هوایی کشور دارد که در نتیجه تبعات جبران ناپذیری بر کشور خواهد داشت.

همچنین به طور کلی تغییرات آب و هوایی هر کشور به نوعی باعث تغییرات آب و هوایی در کل دنیا نیز خواهد شد. این شاخص به محاسبه میزان خروجی انواع خدمات و کالاها در مقایسه با ورودی‌ها مانند مصرف انرژی می‌پردازد.

محاسبه این شاخص در نهایت می‌تواند به مشخص کردن اهداف و سیاست‌های کلان در رابطه با مصرف انرژی رسید. علاوه بر این رابطه بین تقاضای انرژی و رشد و گسترش اقتصادی را کشف و تحلیل کرد.

برای اینکه شاخص شدت انرژی بهبود پیدا کند و به تعادل برسد، دو راه پیش روی ماست:

  • کاهش ورودی‌ها یعنی کاهش مصرف انرژی جهت تولید
  • افزایش خروجی‌ها یعنی میزان تولید کالا و خدمات و یا افزایش کیفیت فعالیت‌های خروجی

برای محاسبه شاخص شدت انرژی باید تولید ناخالص ملی را بر میزان مصرف نهایی انرژی تقسیم کرد.

شاخص شدت انرژی

معرفی شاخص شدت انرژی

بررسی شاخص شدت انرژی در ایران

بررسی شاخص شدت انرژی در ایران از سال 1384 تا سال 1391 نشان می‌دهد شاخص شدت انرژی در ایران افزایش یافته است البته در کنار آن سهم تولید ناخالص ملی نیز افزایش یافته است اما وابستگی ایران به واردات انرژی در مقابل صادرات آن نیز افزایش یافته است که این مطلب کمی نگران کننده است.

این مورد نیازمند پیگیری جدی و قاطع در زمینه بهره وری مصرف انرژی در ایران می‌باشد تا در نهایت منجر به کاهش وابستگی به واردات انرژی در ایران شود.

شاخص شدت انرژی

معرفی شاخص شدت انرژی

برای مشاهده وبسایت “شرکت مهندسی آراد بهینه انرژی” و اطلاع از زمینه فعالیت شرکت، اینجا کلیک نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *