معرفی تاسیسات مکانیکی متداول در ساختمان

در این مقاله قصد داریم به معرفی تاسیسات مکانیکی متداول در ساختمان بپردازیم. بدین منظور قبل از معرفی تاسیسات مکانیکی باید نقش آن‌ها را در ساختمان بشناسیم تا در مرحله بعد به معرفی آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

به طور کلی تاسیسات مکانیکی به دو دسته تاسیسات صنعتی و تاسیسات ساختمانی تقسیم می‌شوند. تاسیسات صنعتی به سیستم‌های انتقال آب و فاضلاب و انتقال انرژی و سیالات می‌باشد.

اما تاسیسات ساختمانی همانطور که از نامش مشخص است به مجموعه‌ای از تجهیزات اطلاق می‌شود که در ساختار داخلی ساختمان به کار می‌رود و هدف از استفاده آن‌ها، افزایش رفاه و سطح آسایش زندگی است.

به همین دلیل نقش تاسیسات مکانیکی به خصوص تاسیسات ساختمانی در آسایش و رفاه زندگی بشر و اهالی ساختمان غیر قابل باور است. همچنین می‌توان تقسیم بندی دیگری برای تاسیسات مکانیکی نیز در نظر گرفت.

تاسیسات مکانیکی متداول

معرفی تاسیسات مکانیکی متداول در ساختمان

در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف تاسیسات مکانیکی از نوع تاسیسات ساختمانی خواهیم پرداخت:
  • تاسیسات بهداشتی: به دو سیستم انتقال آب گفته می‌شود که یکی تامین آب آشامیدنی و مصرفی را بر عهده دارد و دیگری فاضلاب ساختمان را خارج می‌کند.
  • تاسیسات گازرسانی: منظور از تاسیسات گازرسانی، لوله کشی ساختمان و انشعابات مربوط به آن می‌باشد.
  • تاسیسات آتش نشانی: این سیستم شامل تجهیزات اطفاء و خاموش کردن حریق می‌باشد که با روشن شدن آلارم آن، باعث انتقال آب به محل آتش سوزی می‌شود.
    تاسیسات مکانیکی متداول

    معرفی تاسیسات مکانیکی متداول در ساختمان

     

  • تاسیسات استخر، سونا و جکوزی: به کنترل اتوماتیک مواد شیمیایی در انواع آب فواره، آبنما و گرم کننده اشاره دارد. این نوع تاسیسات با توجه به نوع امکاناتی که می‌تواند وجود داشته باشد، می‌تواند از تنوع زیادی برخوردار باشد.
  • تاسیسات آسانسور و پله برقی: به انواع تجهیزات شامل کابین، وزنه تعادل، الکتروموتور، راه پله و انواع تابلوهای برق می‌باشد.
  • تاسیسات درمانی: از سیستم تاسیسات درمانی به منظور تامین انواع گازهای طبی مانند اکسیژن، دی اکسید کربن، نیترو اکساید، هوای فشرده به همراه سیستم خلاء می‌باشد.
  • تاسیسات سیستم‌های بخار: منظور از این تاسیسات، سیستم مربوط به لوله کشی بخار و انشعابات آن است که می‌تواند شامل شیرآلات کنترل و کاهنده فشار، تله‌های بخار و … باشد.
  • تاسیسات HVAC: این تاسیسات شامل سه گروه از تاسیسات ساختمانی شامل تجهیزات گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع می‌باشد. این سه گروه تجهیزات مربوط به ایجاد آسایش و رفاه کافی در داخل ساختمان هستند. این کار از طریق ایجاد تهویه و دمایی مطبوع برای فضای داخلی ساختمان صورت می‌گیرد. همچنین کلمه HVAC مخفف عبارات Heating به معنای گرمایش، Ventilation به معنای تهویه و Air Conditioning معادل تهویه مطبوع می‌باشد.

 

تاسیسات مکانیکی متداول

معرفی تاسیسات مکانیکی متداول در ساختمان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *