دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی ایران

در این مقاله قصد بررسی دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی ایران را داریم. بدین منظور بایستی با مفهوم شاخص شدت انرژی آشنا شویم تا بدانیم چرا این شاخص در ایران بالاست و چه راه‌هایی برای کاهش آن می‌توان پیشنهاد داد. با ما همراه باشید.

شاخص شدت انرژی به عنوان معیاری برای ارزیابی و سنجش اقتصاد بخش انرژی یک کشور محسوب می‌شود. تعریف شاخص شدت انرژی برابر با میزان انرژی مصرفی به ازای یک واحد تولید ناخالص ملی یا داخلی است. بر اساس این تعریف هر چقدر شاخص شدت انرژی در یک کشور بیشتر باشد به معنای ناکارآمد بودن اقتصاد بخش انرژی در آن کشور است. تمام کشورها در برنامه‌ها و اهداف بلند مدت اقتصادی خود کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری شاخص شدت انرژی است. ایران نیز مانند تمامی کشورها برنامه‌هایی برای بهبود شاخص شدت انرژی ایران را دارد.

با تمامی این توصیفات، شاخص شدت انرژی به تنهایی نمی‌تواند یک معیار کاملا صحیح و البته دقیق به منظور ارزیابی کارآمدی یا ناکارآمدی یک سیستم باشد. چرا که عوامل زیادی در میزان مصرف انرژی یک کشور تاثیر گذارند از جمله شرایط آب و هوایی، زیرساخت‌های اقتصادی و …

شاخص شدت انرژی ایران

از دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی ایران چه می‌دانید؟

در این قسمت به چند دلیل اشاره می‌کنیم. در واقع به منظور افزایش بهره وری شاخص شدت انرژی ایران باید دسته‌هایی که بیشترین مصرف انرژی را در آن‌ها داریم، شناسایی و بهبود ببخشیم. این گروه‌ها عبارت است از:

  • مصرف انرژی در بخش خانگی: در ایران به علت قدیمی بودن بیشتر ساختمان‌ها، ناکارآمدی سیستم عایق بندی و بهینه نبودن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی منازل باعث کاهش بهره وری شاخص شدت انرژی در این بخش شده است.

شاخص شدت انرژی ایران

  • مصرف انرژی در بخش تولیدی: این مورد نیز به زیرساخت‌های تولیدی و اقتصادی یک کشور دارد. هر چقدر این بخش بهینه‌تر باشد، طبیعتا نرخ مصرف انرژی در آن‌ها بهتر می‌شود.
  • مصرف انرژی در بخش حمل و نقل: یکی از بهترین کارها در این زمینه، تعویض سیستم‌های حمل و نقل فرسوده با سیستم‌های نو و بهینه است. همچنین جایگزین سیستم سوخت دیزل به جای بنزین است.

شاخص شدت انرژی ایران

برای مشاهده وبسایت “شرکت مهندسی آراد بهینه انرژی” و اطلاع از زمینه فعالیت شرکت، اینجا کلیک نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *