شیشه رفلکس یا آینه ای

تاثیر انواع پنجره در تلفات انرژی

يکي از مهمترين عوامل موثر در مصرف انرژي ساختمان، جدار خارجي آن است. پنجره ها و بازشوها از بخش هاي اثر گذار جدار خارجي هستند که ميتوانند موجب تلفات زياد انرژي شوند. آگاهي از تناسب پنجره ها با کاربري ساختمان و تعبيه ي پنجره ي مناسب مي تواند تاثير قابل توجهي در مصرف انرژي ساختمان داشته باشد.

در اين مقاله به معرفي انواع پنجره پرداخته و آن هارا با توجه به استاندارد هاي موجود، از نظر ميزان صرفه جويي در مصرف انرژي مورد بررسي قرار مي دهيم.

 

اهميت نوع پنجره در هزينه هاي انرژي

براساس مبحث 19 مقررات ملي ساختمان، ضريب انتقال حرارت پنجره با شيشه معمولي با قاب فلزي در حالت عمودي برابر با 5.8 W/m2.K مي باشد. در حاليکه اين ضريب براي پنجره ي دوجداره با قاب UPVC معادل 3.0 W/m2K است. تصوير زير عملکرد شيشه ي تک جداره و دو جداره را در فصل هاي زمستان و تابستان مقايسه کرده و ميزان کاهش ضريب انتقال حرارت آن را برحسب درصد بيان کرده است.

 

عملکرد شیشه تک جداره و دوجداره

مقايسه عملکرد شيشه تک جداره و دوجداره، الف) بالا شيشه تک جداره، ب) پايين شيشه دو جداره

 

همانطور که مشاهده مي شود، شيشه دوجداره در تابستان نيمي از گرماي ساطع شده را منعکس کرده و در زمستان تلفات حرارتي کمتري دارد. اين در حالي است که شيشه ي تک جداره در تابستان فقط 13% گرما را منعکس کرده و در زمستان تلفات حرارتي آن در حدود 100% است (تقریبا تابشی را منعکس نمی نماید).

براي درک بهتر اهميت پنجره ها در کاهش تلفات حرارتي و برودتي ساختمان، يک ساختمان اداري 5 طبقه را با پنجره هاي تکجداره قاب فلزي در نظر بگيريد. چنانچه پنجره هاي اين ساختمان با نوع دو جداره با قاب UPVC جايگزين شود، مصرف انرژي کل ساختمان در حدود 30% کاهش مي يابد.

در ادامه به معرفي انواع پنجره پرداخته و مزايا و معايب هريک را مورد بررسي قرار مي دهيم.

انواع شيشه

1- شيشه تک جداره

از يک لايه شيشه تشکيل شده است. از مزاياي اين شيشه ميتوان به قيمت مناسب و نصب راحت آن اشاره کرد. اين نوع شيشه در انواع مختلفي توليد مي شود از جمله:

  • ساده
  • مشجر

<yoastmark class=

  • مشبک

<yoastmark class=

  • رنگي

<yoastmark class=

 

  • آينه اي يا رفلکس

<yoastmark class=

  • برنزي

<yoastmark class=

 

2- شيشه دوجداره

از دو لايه شيشه تشکيل شده که بين آن ها با گاز پر شده است. شيشه هاي دوجداره عايق مناسبي در برابر انتقال حرارت مي باشند. چند نوع کاربرد آن در ادامه آورده شده است.

  • لمينت

<yoastmark class=

  • سند بلاست

<yoastmark class=

  • رنگي
  • رفلکس
  • تابکاري شده
  • عايق
  • کنترل کننده انرژي ( Low-Emissivity): اين شيشه ها به دليل لايه ي بي رنگي که روي يک طرف آن است، ضريب انتقال حرارت پايين تري نسبت به ساير شيشه هاي دو جداره دارند و ميتوانند مصرف انرژي سرمايشي و گرمايشي را بيشتر از شيشه دو جداره معمولي کاهش دهند.
شیشه دو جداره Low Emissivity

شیشه دو جداره

3- شيشه سه جداره

همانطور که از نامش پيداست از 3 لايه شيشه تشکيل شده که ميان آن ها با گاز هاي بي اثر پر شده. اين پنجره ضريب انتقال حرارت کمتر و وزن بيشتري نسبت به پنجره دوجداره دارد. با اينکه شيشه ي سه جداره تا 10 درصد نسبت به شيشه دو جداره عايق صوتي بهتري است،. باتوجه به افزايش قيمت 60 درصدي آن به نسبت شيشه هاي دوجداره، مي توان از اين سطح از عايق بودن چشم پوشي نمود.

انواع قاب

1- چوبي

از مزاياي قاب چوبي مي توان به ضريب انتقال حرارت پايين آن اشاره کرد اما به دليل احتمال پوسيدگي و آتش سوزي کمتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

2- فلزي

قيمت مناسب و مقاومت در برابر ضربه از مزاياي قاب فلزي پنجره هستند. از معايب اين پنجره ها مي توان به نفوذ هوا و عايق ضعيف صدا و حرارت بودن آن اشاره کرد.

3- یو پي وي سي (UPVC)

يوپي وي سي يا (پلي وينيل کلرايد غير سمي) از جديدترين مواد مورد استفاده در صنعت درب و پنجره سازي است. قاب هاي يو پي وي سي علاوه بر اينکه عايق صوتي و حرارتي هستند، مانند چوب و فلز دچار خوردگي و زنگ زدگي نمي شوند و نفوذهواي بسيار کمي دارند.

انواع قاب پنجره

انواع قاب پنجره

بررسي ضريب انتقال حرارت پنجره هاي متداول

متداول ترين نوع پنجره معمولا به صورت تک جداره با قاب فلزي حرارت شکن يا قاب يو پي وي سي و دوجداره با قاب يو پي وي سي مي باشد. بر اساس مبحث 19 مقررات ملي ساختمان، ضريب انتقال حرارت اين سه نوع پنجره به شرح زير است.

مقایسه ضریب انتقال حرارت پنجره ها

مقایسه ضریب انتقال حرارت پنجره ها

چنانچه مشخص است بهترين انتخاب براي آسايش و کاهش هزينه هاي انرژي، پنجره ي دوجداره با قاب يو پي وي سي مي باشد.

در اين مقاله انواع پنجره و تاثير آن ها در تلفات حرارتي ساختمان بصورت اجمالی معرفی شد. در پايان ذکر دو نکته ضروري است. نخست اينکه، تعبيه ي درب و پنجره ي مناسب در زمان بناي ساختمان مقرون به صرفه تر از تعويض درب و پنجره ها پس از اتمام ساختمان است. دوم اينکه معمولا انتخاب نوع پنجره به شرايط ساختمان و مسائل مالي بستگي دارد. به دليل هزينه بر بودن تعويض پنجره ها بهتر است پيش از هر اقدامي اين عمل را از لحاظ سوددهي و بازگشت سرمايه بررسي شود. مميزي انرژي ساختمان مي تواند ساختمان شما را به طور دقيق مورد بررسي قرار داده و راهکار هاي سود ده جهت کاهش هزينه هاي انرژي را به شما معرفي نماید.

در صورتی که برای انجام محاسبات فنی و اقتصادی تعویض پنجره های موجود با پنجره های چند جداره به مشاوره یا ممیزی انرژی نیاز دارید، لطفا با کلیک بر روی لینک زیر درخواست خود را ثبت نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *