از انواع تاسیسات مکانیکی متداول در ساختمان چه می‌دانید؟

در این مقاله قصد بررسی  را داریم. بدین منظور باید بدانیم به طور کلی تاسیسات مکانیکی چند نوع است و متداول‌ترین آن‌ها در صنعت ساختمان کدام است؟ همچنین در ادامه به نکات مهم هنگامی طراحی تاسیسات ساختمانی نیز اشاره خواهیم کرد. برای آَشنایی با تاسیسات مکانیکی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تاسیسات مکانیکی که در ساختمان استفاده می‌شود، باعث بهبود وضعیت رفاهی و سطح آسایش افراد داخل یک ساختمان خواهد شد. اینگونه تاسیسات نقش بسیار مهمی در طول عمر ساختمان دارد. اگر بخواهیم این تاسیسات را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • HVAC یا تاسیسات گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع
  • بهداشتی
  • گازرسانی
  • آتش نشانی
  • استخری
  • برقی
  • درمانی
  • سیستم‌های بخاری
تاسیسات مکانیکی ساختمان

از انواع تاسیسات مکانیکی متداول در ساختمان چه می‌دانید؟

 

نکات مهم هنگام طراحی تاسیسات مکانیکی

در این قسمت به نکات مهم هنگام طراحی انواع تاسیسات مکانیکی که در ساختمان نقش مهمی را دارند، اشاره خواهیم کرد:

  • تاسیسات بهداشتی: این تاسیسات دو قسمت دارد که یکی از آن‌ها به تامین آب مصرفی ساختمان مربوط است و دیگری به خروج فاضلاب از ساختمان. طراحی این قسمت باید براساس استانداردها و پارامترهایی که در قوانین مقررات ملی ساختمان ثبت شده است، صورت گیرد. برای مثال می‌توان به اندازه‌های لوله‌های آب سرد و گرم اشاره کرد. همچنین سایزینگ لوله‌ها به همراه در نظر گرفتن شیب کافی برای لوله‌های افقی در مبحث خروج فاضلاب نیز اهمیت زیادی دارد.
تاسیسات مکانیکی ساختمان

از انواع تاسیسات مکانیکی متداول در ساختمان چه می‌دانید؟

  • تاسیسات HVAC: این قسمت از نظر ایجاد شرایط محیطی که مطلوب باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. منظور از شرایط مطلوب، دما و تهویه مناسب به همراه رطوبت کافی می‌باشد. این تاسیسات شامل سه بخش از تاسیسات ساختمانی مهم شامل تجهیزات گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع است. این بخش کار خود را از طریق ایجاد تهویه و دمایی مطبوع برای فضای داخلی ساختمان انجام می‌دهد. علاوه بر این کلمه HVAC مخفف کلمات Heating معادل گرمایش، Ventilation معادل تهویه و Air Conditioning معادل تهویه مطبوع می‌باشد. همچنین تمیزی هوای داخل ساختمان نیز در این گروه جای می‌گیرد. از ضرورت‌های اولیه در طراحی این قسمت، ظرفیت سنجی به همراه انتخاب سیستم مناسب می‌باشد. هر کدام در مراحل جداگانه بررسی و مورد بحث قرار می‌گیرند. طراحی دقیق تاسیسات HVAC بسیار حیاتی است زیرا تاثیر بسیار زیادی بر میزان آسایش ساکنین ساختمان دارد.
تاسیسات مکانیکی ساختمان

از انواع تاسیسات مکانیکی متداول در ساختمان چه می‌دانید؟

برای مشاهده وبسایت “شرکت مهندسی آراد بهینه انرژی” و اطلاع از زمینه فعالیت شرکت، اینجا کلیک نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *