آیا نمادهای مهم در نقشه‌های تاسیسات را می‌شناسید؟

نمادهای مهم در نقشه‌های تاسیسات به صورت اختصاری بیان می‌شوند. در واقع نمادها کوتاه شده عبارات مهندسی هستند که به صورت نماد و با علامت اختصاری نشان می‌دهند. برای مثال تعدادی از نمادهای مهم در زیر نشان داده شده است.

نقشه تاسیسات

آیا نمادهای مهم در نقشه‌های تاسیسات را می‌شناسید؟

در مورد نمادهای مهم در نقشه‌های تاسیسات باید گفت این نمادها می‌تواند در گروه تاسیسات برقی و یا مکانیکی قرار گیرد. استفاده از این نمادها تاثیر بسیار زیادی در سرعت کار دارد.

علاوه بر این باعث سهولت کار و سرعت بالای انجام کار نیز می‌شود. در واقع این علامت‌ها در نقشه به نوعی کدگذاری محسوب می‌شوند.

یک فرد متخصص هنگام خواندن نقشه به راحتی این کدها را رمزگشایی کرده و یا اصطلاحا دی‌کد کرده و متوجه علائم و نشانه‌ها خواهد شد.

طبیعی است برای افرادی که از این موضوعات سر رشته‌ای ندارند و یا تخصصی در این زمینه ندارند، این علائم و نشانه‌ها تنها به صورت چند خط در هم و بر هم دیده می‌شوند.

نقشه تاسیسات

آیا نمادهای مهم در نقشه‌های تاسیسات را می‌شناسید؟

استفاده از نمادها در نقشه‌ها ارجحیت دارد یا استفاده از علائم اختصاری؟

در مورد این سوال که آیا استفاده از نمادها در نقشه‌ها ارجحیت دارد یا استفاده از علائم اختصاری؟ باید گفت استفاده از علائم اختصاری از ارجحیت بیشتری نسبت به نمادها برخوردار است.

علت این امر راحتی در به خاطر سپردن علائم اختصاری می‌باشد. اما به خاطر سپردن تمامی نمادهای تاسیسات کار دشوار است و معمولا هم از دست کسی ساخته نیست اما علائم این مشکلات را ندارند.

در این بین مطلبی که اهمیت دارد مهارت مهندس ناظر کار در نقشه خوانی می‌باشد. وی باید قبل از اجرای کار نقشه‌ها و علائم و نشانه‌های آن را کنترل کرده باشد و ا درستی آن‌ها مطمئن شود.

همچنین نقشه خوانی دارای آموزش‌های مخصوصی می‌باشد که متخصصین در این زمینه بایستی با این موارد به خوبی آشنا شوند و از تسلط کامل در این زمینه برخوردار شوند.

برای مشاهده وبسایت “شرکت مهندسی آراد بهینه انرژی” و اطلاع از زمینه فعالیت شرکت، اینجا کلیک نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *